Zaznacz stronę

 Dzięki funduszom pochodzącym z Unii Europejskiej zakończyła się budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP w Redzie. Jest on częścią dużego projektu budowy sieci 26 węzłów integracyjnych w całej metropolii, dzięki którym z transportu zbiorowego ma skorzystać prawie 550 tys. pasażerów więcej niż dotychczas.

Węzeł integracyjny w Redzie jest ważnym udogodnieniem przede wszystkim dla mieszkańców Redy, ale skorzystają z niego także mieszkańcy powiatu puckiego i wejherowskiego, którzy właśnie w Redzie zostawiają swoje samochody i przesiadają się do pociągów – mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy.

Inwestycja obejmowała nie tylko budowę samego węzła przesiadkowego, ale także przebudowę dróg, skrzyżowań, zmianę organizacji ruchu, przebudowę przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych i chodników.

Kierowcy samochodów osobowych mogą wygodnie i bezpłatnie zostawić samochód na parkingu przy węźle i przesiąść się do pociągów i autobusów w kierunku Trójmiasta, Półwyspu Helskiego, Lęborka i Słupska, a także Tczewa i Bydgoszczy. Ograniczenie ruchu samochodowego znacznie poprawi jakość powietrza. To nie koniec ekologicznych korzyści. Pod powierzchnią parkingu znajduje się system retencji wód opadowych, gdzie 112 komór rozsączająco – drenażowych rozprowadza deszczówkę do gruntu.

Węzeł integracyjny w Redzie to blisko 200 miejsc parkingowych dla samochodów, wliczając system park&ride – dla osób odwożących pasażerów na pociąg – i miejsca dla osób z niepełnosprawnością. Swoje pojazdy będą mogli na nim zostawić również rowerzyści – elementem węzła jest parking bike&ride z miejscami dla 137 rowerów. Na węźle zainstalowano również system monitoringu, windy, ławki oraz nasadzono nowe drzewa i krzewy.

Do tych statystyk należy dodać jeszcze, że węzeł w Redzie jest jedną ze 160  inwestycji metropolitalnych realizowanych ze środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. To projekty o łącznej kwocie dofinansowania 1,1 mld zł. Na tym polega współpraca metropolitalna, że potrafimy dostrzec korzyści z takich inwestycji. Dzisiaj otwieramy już kolejny węzeł z zaplanowanej sieci 26 takich obiektów. To jest początek tej drogi, bo do węzłów integracyjnych potrzeba szeregu innych ważnych decyzji, które będą dotyczyły transportu publicznego. Nie chodzi tylko o budowanie parkingów, ale o koordynację różnych środków transportu – pociągów i autobusów oraz uwspólnienie taryfy biletowej  – mówił Mieczysław Struk, Marszałek Województwa.

O PROJEKCIE I WSPÓŁPRACY METROPOLITALNEJ

Całkowita wartość inwestycji to ponad 18 mln zł, z czego prawie 8 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Projekt realizowany był od lipca 2017 roku, a jego celem jest zwiększenie liczby pasażerów transportu zbiorowego w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot. Projekt „Budowa węzła integracyjnego Reda wraz z trasami” powstał dzięki OMGGS w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-2020. Do tej pory ukończono budowę węzłów w Gołubiu, Rębiechowie, Gościcinie Wejherowskim, Pszczółkach, Cieplewie i Kartuzach. W ramach mechanizmu ZIT, OMGGS realizuje prawie 160 różnych projektów o łącznej kwocie dofinansowania 1,1 mld zł.

O zasługach Redy w budowaniu współpracy metropolitalnej mówiła Aleksandra Dulkiewicz, Prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot:

To właśnie Reda znalazła się wśród pierwszych założycieli Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego. Gorącym orędownikiem GOM od samego początku był przewodniczący Rady Miejskiej w Redzie Kazimierz Okrój, który skutecznie przekonał radę miejską do przystąpienia do stowarzyszenia, argumentując, że metropolia to jeden organizm i w jego ramach musimy ściślej współpracować. Burmistrz Krzysztof Krzemiński był aktywnym członkiem zespołu negocjacyjnego, który ustalał z Marszałkiem Mieczysławem Strukiem listę projektów metropolitalnych w tzw. ZIT-ach.

 

 

 

 

Skip to content