Co dalej z OPAT?


Z inicjatywy Przewodniczącego Rady Miejskiej w Redzie Kazimierza Okroja w Hotelu Ibis w Redzie odbyła się wspólna sesja Rad Miejskich Redy, Rumi i Wejherowa w sprawie strategicznego zadania drogowego jakim jest budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). Zaproszenie na sesję przyjęli Parlamentarzyści z Województwa Pomorskiego m.in. K. Plocke, J. Budnik, K. Kłosin, T. Hoppe, S. Lamczyk, T. Śniadek, Marszałek Województwa Pomorskiego M. Struk, Dyrektor Oddziału GDDKiA w Gdańsku R. Marszałek, Starosta Powiatu Wejherowskiego J. Reszke oraz władze Gdyni i innych miast i gmin sąsiednich.

Poseł Jerzy Budnik zaproponował, aby powołać Zespół Parlamentarny OPAT, który miałby za zadanie wzmocnić działania samorządów na rzecz tej inicjatywy.

Przypomnijmy, że Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej ma kluczowe znaczenie dla rozwiązania problemów komunikacyjnych miast, gmin i powiatów składających się na trójmiejską metropolię oraz dla turystycznie atrakcyjnych obszarów w bezpośrednim jej sąsiedztwie. Dla Gdyni, Rumi i Redy budowa OPAT-u jest niezbędnym warunkiem polepszenia ruchu tranzytowego i wewnętrznego oraz odciążenia śródmiejskich odcinków, którymi przebiega obecnie droga krajowa nr 6.

11

OPAT to ważny element układu komunikacyjnego, który ma połączyć obwodnicę trójmiejską z drogą krajową nr 6 i powinien być inwestycją o charakterze krajowym – stwierdził prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Marszałek Województwa Pomorskiego powiedział otwarcie, że żaden argument formalno – prawny nie wystarczy, bo władze na szczeblu centralnym nie rozumieją tego projektu. To przedsięwzięcie nie jest łatwe i trzeba mieć kilka planów awaryjnych o różnym zakresie finansowania, gdyż kwota 1 miliarda 200 milionów złotych jest poza zasięgiem możliwości lokalnych samorządów.

Na koniec wspólnej sesji Radni Redy, Rumi, i Wejherowa podjęli uchwały w sprawie upoważnienia włodarzy miast do podjęcia działań w sprawie pilnej konieczności realizacji zadania drogowego OPAT.