GoPay – nowy operator

Od 8 czerwca Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej umożliwia zakupu biletów przez telefon przy pomocy nowej aplikacji – GoPay. Jest to trzeci operator płatności mobilnych, po moBilecie i SkyCash, za pomocą, którego można skasować jednoprzejazdowe bilety metropolitalne z wykorzystaniem telefonów komórkowych.

Zasada działania

Zakup i kasowanie biletu przy pomocy nowego systemu odbywa się inaczej niż w dotychczas funkcjonujących aplikacjach. Rozdzielony został bowiem proces zakupu i kasowania (aktywacji) biletów. Użytkownik GoPay może zakupić sobie dowolną liczbę biletów z wyprzedzeniem. Natomiast gdy chce zrealizować przejazd transportem zbiorowym, to po wejściu do pojazdu uruchamia aplikację w telefonie, wybiera wcześniej zakupiony bilet, wpisuje nr linii i go kasuje (aktywuje). Podczas kontroli biletu okazuje ekran z aktywowanym biletem.

Nowością aplikacji GoPay jest także brak konieczności rejestracji konta i logowania w systemie. Z aplikacji można korzystać od razu po jej zainstalowaniu na telefonie komórkowym. Należność za bilety pobierana jest bezpośrednio z konta bankowego za pomocą karty płatniczej lub za pomocą płatności MasterPass.

GoPay w autobusie, tramwaju i trolejbusie

Za pomocą aplikacji GoPay kupować można jednoprzejazdowe bilety metropolitalne obowiązujące w komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni oraz MZK Wejherowo. Opłata za przejazd linią zwykłą, uiszczana za pomocą telefonu wynosi 3 zł (bilet normalny) lub 1,5 zł (bilet ulgowy). Koszt podróży linią pospieszną, specjalną lub nocną wynosi odpowiednio 4 i 2 zł. Warto zauważyć, że bilet kupiony przez telefon jest tańszy, niż jego papierowy odpowiednik nabyty w kiosku.

Dodatkowo, w ramach promocji w dniach od 8 do 18 czerwca 2017 r., GoPay zwraca wartość pierwszego biletu. Szczegóły dotyczące promocji znajdują się w regulaminie promocji dostępnym na stronie www.gopay24.pl

Transport w innych miastach

Prezentowana usługa występuje także w wielu innych polskich miastach. Dzięki temu po przyjeździe np. do Poznania, Kołobrzegu, Koszalina i kilkunastu innych miast można od razu wsiąść do komunikacji miejskiej, nie tracąc czasu na poszukiwanie punktów sprzedaży biletów.

Jak zostać użytkownikiem GoPay ?

Żeby móc korzystać z usługi, wystarczy posiadać telefon z dostępem do internetu i zainstalować bezpłatną aplikację, którą można pobrać bezpośrednio ze sklepu Google Play, App Store lub Windows Marketplace. Następnie, jeżeli nie jest się użytkownikiem usługi MasterPass, należy zarejestrować w portfelu elektronicznym kartę płatniczą na podstawie, której będą realizowane płatności.

Bilety telefoniczne na obszarze Metropolii Zatoki Gdańskiej

Już szósty rok mieszkańcy oraz turyści odwiedzający Trójmiasto i okolice mogą kupować jednoprzejazdowe bilety metropolitalne przez telefon. 1 stycznia 2011 r. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej wprowadził usługę moBilet, w której przejazdy środkami komunikacji miejskiej opłacane są przy pomocy specjalnej aplikacji w telefonie. We wrześniu 2012  r. rozszerzono ofertę o system CallPay (obecnie niedostępny), oparty na zasadzie wykonywania połączeń telefonicznych pod określone numery, a w czerwcu 2014 r. udostępniono aplikację SkyCash.

Od początku uruchomienia płatności mobilnych przez MZKZG, za pomocą telefonu kupiono około 2,3 mln biletów. W maju 2017 r. pasażerowie skasowali 125 tys. biletów, w tym ponad 96,7 tys. za pomocą usługi SkyCash. 65% z nich to opłaty normalne.